Facebook to idealne miejsce dla mikro, małych i średnich firm na skuteczną promocję Swoje biznesu. Podczas, gdy budżety na telewizję, prasę czy też kampanie miejskie są bardzo wysokie, do marketingu na Facebooku potrzeba przede wszystkim kreatywności, pomysłu i cierpliwości. Jeśli prowadzisz mały biznes i nie chcesz wydawać dużych pieniędzy na reklamę, przeczytaj poniższy poradnik jak zrobić to skutecznie i nie wydając przy tym ogromnych pieniędzy.

 

Kreatywność i wiedza

Facebook posiada około 2 miliardów użytkowników. Z jednej strony to ogromny potencjał reklamowy, z drugiej spora konkurencja dla Twojego biznesu. Każdego dnia wypuszczane są setki tysięcy komunikatów reklamowych, wyróżnienie się na ich tle stanowi duże wyzwanie. Jak więc przebić się przez gąszcz internetowych komunikatów? Jako najważniejsze wskazałbym dwie rzeczy: kreatywność i wiedza.

Marketing na Facebooku wymaga dużej pomysłowości. Żeby przyciągnąć uwagę odbiorców firmowy posty muszą być ładne, ciekawe i przede wszystkim kreatywne. Zastosowanie stockowego zdjęcia z nudnym opisem raczej nie zachęci nikogo do kliknięcia ‘lubię to’ a tym bardziej do sfinalizowania transakcji. Jak tworzyć kreatywne posty by wyróżnić się na tle konkurencji? Przede wszystkim obserwuj co robią inni i próbuj zrobić dokładnie… coś innego. Może brzmi to bardzo dziwnie, ale na pewno się sprawdzi. Podczas, gdy wszyscy w okresie Świąt Bożego Narodzenia wrzucają kartki z życzeniami, Ty spróbuj przedstawić dialog rozmawiających skarpetek (jeśli prowadzisz sklep ze skarpetami). Kiedy wszyscy ekscytują się jakąś ważną polityczną sprawą, spróbuj obrócić to w żart. Niestandardowe myślenie zawsze przyciąga. Twoja kreatywność powinna być widoczna w działaniach marketingowych na Facebooku, wchodząc na firmowy profil nie chcę oglądać jedynie postów sprzedażowych. Kreatywność może dotyczyć nie tylko treści, ale również formy postów. Na rynku dostępne jest kilkanaście aplikacji pozwalających na tworzenie kreatywnych postów. Zdjęcie 360, film z aplikacji Bumerang czy też post w 3D na pewno przyciągną dużą uwagę.

Z roku na rok rośnie świadomość użytkowników Facebooka. Coraz częściej szukają oni tam eksperckiej wiedzy i wszelkich form edukacji a nie jedynie rozrywki. Promując jakieś usługi czy też produkty, na których naprawdę się znasz, powinieneś wykorzystać swoją wiedzę. Kupując usługę wysyłki mailowej, chcą ją kupić od osób, które naprawdę się na tym znają. Żeby w razie problemu pomogły mi wiedzą i doświadczeniem. Chętniej kupisz garnitur od mężczyzny, który dobrze wygląda, zna się na modzie i potrafi godzinami opowiadać o tkaninie z jakiej wykonana jest marynarka czy od osoby, która jest po prostu sprzedawcą? Planując działania marketingowe w internecie powinieneś rozważyć również promocje siebie jako marki osobistej. Jej popularyzacja pozytywnie wpłynie na sprzedaż w prowadzonym biznesie.

 

Interakcja i angażowanie użytkowników

Facebook został stworzony jako medium, którego największą zaletą jest dwutorowość komunikacji. W odróżnieniu od prasy, telewizji czy radia feedback Naszym kampanii następuje bardzo szybko, zazwyczaj w czasie rzeczywistym. To ogromna zaleta prowadzenia działań marketingowych na Facebooku, ale również duże wyzwanie dla wszystkich prowadzących profile społecznościowe. Jest to gra warta świeczki, ponieważ zaangażowany odbiorca szybciej stanie się Naszym klientem.

Jak jednak wchodzić w interakcje z odbiorcami? Poniżej trzy sprawdzone sposoby.

 

 

  • Różnorodny content

 

Przede wszystkim serwowane wpisy muszą być jednorodne. Proponując cały czas jeden typ i ton komunikacji nie otrzymamy od odbiorców wartościowych odpowiedzi, które mogą być początkiem rozmowy. Najpopularniejszą formą postów na Facebooku ciągle są grafiki, warto jednak czasami dla odmiany napisać dłuższy post, wymagający przeczytania czy też przeprowadzić sesję Q&A na live. Dostarczając odbiorcom różne treści, w różnych formach możemy liczyć na większy odzew z ich strony.

 

 

  • Zapraszanie do interakcji

 

Tworząc konkretny post powinniśmy pomyśleć w jaki sposób zachęcić odbiorców do pozostawienia pod nim komentarza czy udostępnienia go. Wpłynie to nie tylko pozytywnie na zasięgi organiczne osiągane przez stronę, ale również będzie dobrym początkiem rozmowy. Dobrą praktyką jest zadanie pytania na końcu postu czy też na grafice np. A jakie książki Wy czytacie? Świetnym sposobem na zaangażowanie klientów do uczestnictwa w życiu danej marki są konkursy np. wymyślenie hasła reklamowego czy też uzupełnienie chmurek w dialogu. To jak chcemy zapraszać odbiorców do interakcji powinniśmy określić już w strategii marketingowej na Facebooku.

 

 

  • Real Time Marketing

 

Nic tak nie zachęca do skomentowania danego postu jak śmieszna reakcja na wydarzenia. Warto, więc obserwować otaczającą rzeczywistość w poszukiwaniu inspiracji do tworzenia takich postów. Jeśli będą dobrze wykonane mogą roznieść się po sieci w wirusowym tempie, zapewniając profilowi duże zasięgi organiczne oraz wiele pozostawionych komentarzy i wiadomości.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *