Instagram współcześnie jest jednym z najpopularniejszych serwisów społecznościowych. Już na początku, jako prosta aplikacja służąca do wstawiania zdjęć wprost z telefonu komórkowego, przypodobał się tysiącom użytkowników. Dla jednych osób instagram jest miejscem swego rodzaju pamiętnika, gdzie umieszczamy zdjęcia z ważnych dla nas momentów. Dla innych jest to miejsce, w którym mogą się pokazać, zyskać na swojej popularności. Ostatnimi czasy instagram zaczął się znacznie rozwijać, dzięki czemu znajdą na nim miejsce dla siebie nawet firmy. Marketing na instagramie obecnie jest potężnym narzędziem, które użyte umiejętnie, może przynieść dużo dobrego. Zanim przejdziemy do analizy konkretnych trików, które należy spełnić, aby nasza firma miała rację bytu, warto poruszyć kwestie samego profilu firmowego. Jeżeli spojrzymy na niego z zewnątrz, niewiele różni się on od profilu prywatnego. Dodatkowymi informacjami, jakie nam się wyświetlają, może być nazwisko, adres firmy, e-mail czy numer telefonu. Widoczna jest także strona internetowa, na przykład sklepu. Dla właściciela takiego profilu, dostępnych jest jednak o wiele więcej funkcji – na przykład podgląd statystyk, wykresów, skuteczności działań marketingowych. Bacznie je obserwując i robiąc to regularnie, może wyciągać wnioski i poprawiać swój wizerunek na instagramie. Profil firmowy możemy stworzyć od podstaw lub zamienić nasz dotychczasowy profil prywatny na profil firmowy. Taka opcja jest dostępna w ustawieniach. Marketing na instagramie to także obserwatorzy, tak zwani followersi. Tworzą oni naszą grupę docelową, do której kierujemy usługi i produkty. Wchodząc na profile znanych osób, czy popularnych firm usługowych, zobaczymy, że mają oni tysiące czy nawet setki tysięcy wiernych fanów. Pamiętajmy jednak, że ich sukces nie przyszedł znikąd, trwał przez dłuższy okres i wymagał szeregu przemyślanych działań. Nie rezygnujmy jednak i przemyślmy plan działania. Jak zatem zdobyć obserwatorów? Przede wszystkim przemyślmy, do kogo chcemy skierować nasze usługi, osoby te oznaczmy w hasztagach pod zdjęciem. Wiele osób zadaje sobie pytanie, czym są hasztagi. Są to specjalne znaczniki, które umieszczamy pod naszym zdjęciem. Jest to wyraz (na przykład opisujący zdjęcie) z dodatkiem znaku „#”. Pod każdym zdjęciem możemy umieścić ich maksymalnie trzydzieści. Powinny być one krótkie, trafne i w odpowiedni sposób trafiające do pożądanych odbiorców. Przykładowo, jeżeli zajmujemy się produkcją akcesoriów dla niemowląt, w naszych hasztagach napiszmy: #dziecko, #instadziecko, #instamama, #szczęśliwedziecko itp. Hasztagi te trafią do mam, które wejdą na nasz profil, być może na nim zostaną oraz w przyszłości kupią produkt, który oferujemy. Wróćmy do obserwatorów. Żeby nie tylko wchodzili na nasz profil, ale i z nami zostawali, musimy się czymś wyróżniać. Marketing na instagramie to także dobry pomysł na naszą działalność. Wyróżniają nas nasze produkty, ale także zdjęcia. Muszą być one ładna, minimalistyczne, dopasowane, wysokiej jakości i najlepiej w jednej tonacji kolorystycznej. Jeżeli aparat w naszym telefonie pozostawia wiele do życzenia, nie bójmy zainwestować się w lepszy sprzęt do robienia zdjęć. Co powinniśmy fotografować? Przede wszystkim nasze produkty, gdyż marketing na instagramie opiera się na ich promocji. Poza tym pokazujmy momenty z życia firmy, z produkcji, integracji firmowych czy nawet z życia prywatnego właściciela. Niektórzy mogą pomyśleć, iż nie powinno się mieszać życia prywatnego z zawodowym, ale pamiętajmy, że instagram lubi sensację. Im więcej obserwatorzy mogą zobaczyć, tym więcej z nich z nami zostanie. Marketing na instagramie to także dbanie o relacje z followersami – odpisywanie na ich komentarze, wiadomości, tworzenie ankiet, konkursów. Budowanie wśród nich zaufania do naszej firmy. Na instagramie mamy dobry dostęp do konkurencji. Możemy nie tylko obserwować ich profile, na bieżąco śledząc ich działania i pomysły, ale możemy także prowadzić z nimi współprace. Ciekawym pomysłem na marketing na instagramie jest współpraca barterowa. Polega na otrzymaniu produktu od firmy w zamian za recenzję, polecenie go na swoim profilu. Przykładowo, od osoby z podobnej branży otrzymujemy wózek dla dzieci. Testujemy go, na naszym profilu opisujemy jego zalety, namawiamy do zakupu. My otrzymujemy wózek, a jego producent nowych obserwatorów i potencjalnych kupców. Oczywiście możemy także prowadzić wymianę barterową niższego szczebla, na przykład kosmetyków, biżuterii, czy odzieży. Jeżeli jesteśmy firma dopiero wchodzącą na instagramowy rynek, pamiętajmy o tym, że nie każda osoba na portalu będzie dla nas przychylna. Niestety w internecie bardzo dużo jest hejtu i osób próbujących nas zniszczyć. Często są to osoby z konkurencji! Nie zrażajmy się jednak takimi sytuacjami i wychodźmy im naprzeciw. Pamiętajmy także o dbaniu o nasz wizerunek. Internet działa w taki sposób, iż wieści rozchodzą się błyskawicznie. Jeżeli przykładowo sprzedamy komuś towar wadliwy, odchodzący od opisu, kontakt z nami po zakupie był utrudniony, czy wysyłka trwała w nieskończoności, możemy być pewni, że nasi obserwatorzy się o tym dowiedzą i ich liczba spadnie. Niestety, odbudować wizerunek jest później bardzo ciężko. Dlatego, jeżeli włożymy czas i pieniądze w promocję oraz marketing na instagramie, musimy poświęcić swój czas, żeby o niego dbać i monitorować na bieżąco.