Na rynku istnieje kilka rodzajów bram garażowych. Różnią się one od siebie sposobem otwierania i budową. Bramę garażową należy wybrać w zależności od tego, jak zbudowany jest i umiejscowiony garaż. Innym ważnym kryterium są względy estetyczne, aby brama dobrze komponowała się z elewacją. Ważny jest także koszt zakupu i montażu. W poniższym artykule opiszemy rodzaje bram garażowych, do których należą bramy garażowe uchylne, segmentowe, rolowane i rozwierane. Udzielimy też praktycznych porad dotyczących ich użytkowania oraz tego, w jakich miejscach mogą, a w jakich nie mogą być one zastosowane. Na koniec powiemy także o dodatkowych elementach i wyposażeniu, na które warto zwrócić uwagę podczas wyboru bramy garażowej, takie jak ocieplenie, fotokomórka czy napęd, który pozwoli na zautomatyzowane otwieranie bramy.

Brama garażowa uchylna

Bramy garażowe
Brama garażowa

Jednym z najpopularniejszych rodzajów bramy garażowej jest brama uchylna, zwana też niekiedy bramą płytową. Ten rodzaj bramy jest często wybierany ze względu na prostotę swojej konstrukcji oraz niezawodność. W bramie uchylnej, jak sama nazwa wskazuje, płyta drzwi uchyla się. Dolna krawędź płyty otwiera się ku górze. Jest ona zamocowana na specjalnych sprężynach, które pozwalają na swobodne i płynne otwieranie drzwi przy użyciu niewielkiej siły. Ze względu na to, że w tym rodzaju bramy garażowej cała płyta drzwi uchyla się na zewnątrz, wymagany jest stosunkowo długi podjazd. Musi być możliwe zatrzymanie samochodu w odległości, która umożliwi bezpieczne otworzenie drzwi bramy. Drzwi w tego rodzaju bramie garażowej najczęściej są wykonane z blachy, ocynkowanej i dodatkowo wzmocnionej.

Brama garażowa segmentowa

Ten rodzaj bramy garażowej jest również bardzo popularny, ponieważ może być stosowany w garażach z bardzo krótkimi podjazdami, a nawet tam, gdzie wjazd do garażu znajduje się na poziomie ulicy. Brama garażowa segmentowa zajmuje bardzo mało miejsca i jest dzięki temu bardziej praktyczna niż brama uchylna. Charakteryzuje się też dużą szczelnością, doskonale sprawdzą się więc w przypadku garaży ogrzewanych. Drzwi w bramie segmentowej składają się z kilku segmentów, zazwyczaj od trzech do sześciu. Zamontowane są one na specjalnych prowadnicach i podczas otwierania całkowicie chowają się wewnątrz garażu. Istnieją dwa typy bram segmentowych: górna oraz boczna. W przypadku bramy garażowej segmentowej górnej, prowadnice zamontowane są po obu stronach wjazdu do garażu. Brama garażowa segmentowa boczna dobrze sprawdzi się w przypadku garażów z wjazdem z obu stron, ponieważ drzwi poruszają się w niej na prowadnicach zamontowanych wzdłuż ścian.

Brama garażowa rolowana

Brama garażowa rolowana przypomina swoją konstrukcję brama segmentowa, jednak mechanizm otwierania jest w jej przypadku nieco inny. Działa ona na takiej samej zasadzie, co żaluzje okienne. Podczas jej otwierania, drzwi złożone z wielu wąskich elementów, nawijane są na rolkę i chowają się w umieszczonej nad wjazdem do garażu kasecie. Podobnie jak brama segmentowa, może być ona dzięki temu umieszczona w garażach o bardzo krótkim podjeździe lub wychodzących bezpośrednio na ulicę. Brama garażowa rolowana jest bardzo komfortowa w użytkowaniu. Otwierana i zamyka jest ona za pomocą napędu elektrycznego. Bardzo ważną zaletą zarówno bramy garażowej rolowanej, jak i segmentowej, jest to, że mogą być one zamontowane w garażach, w których otwór posiada nadproże łukowe. Nie jest to możliwe w przypadku bramy uchylnej oraz rozwieranej, o której powiemy w następnej części.

Brama garażowa rozwierana

Jest to tradycyjny model bramy garażowej, który jednak stosuje się coraz rzadziej ze względu na jego wysokie wymagania co do przestrzeni znajdującej się przed garażem. Konstrukcja takiej bramy jest jednak stosunkowo prosta i wciąż można znaleźć ją na rynku. W bramie garażowej rozwieranej drzwi zamontowane są na zawiasach i otwierają się na zewnątrz. Może to być jedno skrzydło, albo dwa skrzydła, które otwierają się na boki. Ze względu na otwieranie się drzwi na zewnątrz, tego typu brama wymaga jednak odpowiednio długiego podjazdu, podobnie jak brama garażowa uchylna. Kolejnym wymogiem, jaki stawia brama garażowa rozwierana, jest to, że musi być ona stosowana na podjazdach płaskich. Jeżeli garaż znajduje się nieco poniżej poziomu ulicy, a podjazd jest pochylony w dół, niemożliwe będzie otworzenie skrzydeł bramy rozwieranej.

Automatyka, termoizolacyjność i bezpieczeństwo

Przy wyborze bramy garażowej należy też zwrócić uwagę na pozostałe elementy, które nie zawsze wchodzą w skład podstawowego zestawu przy zakupie bramy. Jeżeli garaż znajduje się w bloku budynku, warto zadbać o termoizolacyjność bramy garażowej, aby uniknąć strat ciepła. Warto też zainwestować w napęd, który pozwoli na automatyczne otwieranie bramy, na przykład za pomocą pilota. Ostatnim elementem są systemy bezpieczeństwa, które w przypadku wystąpienia nieprawidłowości podczas otwierania bramy zablokują drzwi i pomogą uniknąć nieszczęśliwych wypadków.